Doa Pembersih Jiwa

"Yaa Allah, bersihkanlah hatiku dengan air es dan embun, serta sucikanlah hatiku dari segala kesalahan sebagaimana engkau menyucikan pakaian putih dari kotoran. Dan jauhkanlah antara diriku dengan keresahan2ku sebagaimana Engkau menjauhkan antara timur dan barat." (HR. Bukhari)

followers

Wednesday, May 7, 2014

nasihat ayah

Assalamualaikum Mei.

ayah adalah seorang pendengar yang baik .nasihat dia :

buatlah sukahati. asal jangan lupa Dia, Pencipta. kalau Dia takcipta kita, kita tak jumpa hari ini. Diamlah saat dikata. apalagi kalau sedang marah, diamlah diamlah diamlah. sebab kadang-kadang bila kita marah, kita bukan kita. bila ada yang menikam dari belakang, teruslah diam kerana kebenaran akan menang kemanapun kita pergi. dia manusia, kita pun manusia. dia nak cakap apa, biar dia punya sukalah. sebab kadang-kadang bahagia kita pun hanya pada mata orang lain. orang nampak kita punya semua. mereka simpulkan, kita bahagia, apalagi bila kita senyum dan gembira. sama juga macam kita menilai orang lain.  tapi kita kena sentiasa tahu siapa kita.

tapi ada jugak kalau  perhati, bahagia kita juga akan buatkan orang lain susah. contoh,

"hek eleh setakat kaya duit,harta makbapak, boifren, tunang etc podaahhhh"

amboi.amboi amboi. percayalah, dia kata sebab dia TAKADA. jadi nak peduli taknak. terpulang. kalau aku, aku senyum.

"nak menunjuk lah tu hekeleh mentang-mentang"

percayalah, dia kata sebab dia TAKADA. jadi nak peduli taknak, terpulang. kalau aku, aku senyum.

kita nak peduli buat apa, bukan salah dia. dia tak ada dengan kita 24/7 pun. dia mana tahu kita bersusah apa. mana tahu kita senangnya dari mana. huhuhuhu.

tunjuk lagi tunjuk lagi hehehehe.

nasihat ayah : apapun situasi, kita tunduk dahulu, tapi tunduk bukan bermaksud kau mengalah terus. tunduk tunduk dan terus tunduk, sampai masanya bila semuanya dilihat sama, "tanduk ah".

senang ramai kawan,susah takda orang. kliche. aku pun kadang-kadang rasa aku pernah buat orang macamtu. wuwuwu. padahal bila kau senang,kau tak ingat dunia, bila susah kau emo.

nasihat aku : nak mengumpat, jangan dengan manusia.  nak berahsia jangan dengan manusia. sebab bila sampai cerita dan pecah semua buruk dan najisnya kau lah telan, kau nak cerita benda betul pun takguna,buang masa. alah, diapun manusia macam kita. adu pada Allah, Dia sempurna :)


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget